X

- Over ons -

Wij zijn importeur van ...

Audio Analogue  • BCD  • CanEVER Audio • Deskadel  • Diapason  • Duende Criatura  • Essential Audio Tools  • Fletcher Audio  • Graaf  • Hadcock  • Living Voice  • Music Tools  • Norma Audio  • Nottingham Analogue • Opera Loudspeakers  • PathosAcoustics  • Phantom Cable  • Revita  • Rosso Fiorentino  • Synthesis  • The Cartridge Man  • Trichord Research  • Unison Research

- Luidsprekers -

Luidsprekermerken (A t/m L)

Luidsprekers (intro) TIP
 • Diapason
 —> Uitgelicht: Dynamis
 • Living Voice
 —> Uitgelicht: Vox

Luidsprekermerken (M t/m U)

 • Opera
 • Rosso Fiorentino
 • Unison Research

 
 
Home | versterken > buizenversterkers > single-ended buizenversterkers

Een introductie.

"Waarom klinken single-ended buizenversterkers zo goed? " In de Music Emotion van mei 2009 las ik een interessant stuk van Menno van der Veen over single-ended buizenversterkers.

Analogue Audio Products levert single-ended buizenversterkers van Unison Research.

Inspiratie door Menno van der Veen

Norma Audio SC-2LN

boeiend schouwspel

Menno van der Veen is iemand die mij, lang voordat ik Analogue Audio Products oprichtte, door middel van zijn met terdege kennis onderbouwde artikelen in de Nederlandse audiobladen op het juiste spoor heeft gezet. Dit is het spoor van de je nooit meer loslatende emotionele ervaringen van het luisteren naar muziek door een buizenversterker. Het is dan tegelijk handig om te weten waarom dit zo is.

Een speciaal type buizenversterker is de single-ended buizenversterker. Eigenlijk is dit tevens de moeder(schakeling) van alle buizenversterkers. Single-ended betekent dus letterlijk "enkel geeindigd". Dit slaat op de eindversterkertrap waarin slechts (per stereokanaal) één eindbuis wordt gebruikt voor de versterking. Een ander, later ontwikkeld versterkerontwerp, is dat van de push-pull versterker, waarbij per kanaal twee eindversterkerbuizen worden gebruikt.

Meer hierover kunt u lezen op mijn pagina filosofie op deze website.

De kracht van single-ended

Bij single-ended buizenversterkers wordt het muzieksignaal niet opgesplitst in twee apart te versterken helften. Het hoeft daarom ook niet in de eindtrafo te worden samengevoegd tot het oorspronkelijke en inmiddels versterkte signaal. Dit scheelt een hoop extra elektronische componenten en de schakeling is altijd puur klasse A, wat ook klankmatige voordelen heeft.

Tussen de eindbuizen en de luidsprekers moet bijna altijd een transformator worden geschakeld, onder andere voor impedantie-aanpassing en spanning/stroom-omzetting. Bij single ended is het nadeel dat er een constante ruststroom in één richting door de eindtrafo loopt. Hierdoor moet de eindtrafo groter zijn dan bij pushpull en er moet een luchtspleet in zijn aangebracht om verzadiging en magnetisatie van de trafokern te voorkomen.

Audio Analogue Enigma

unison research s9

Het belang van de eindtrafo

eindtrafo's bij de synthesis nimis

eindtrafo's bij de synthesis nimis

In zijn artikel in Music Emotion legt Menno uit dat er in de stalen kern van de eindtrafo onnoemelijk vele kleine magnetische gebiedjes zijn die meebewegen met de muziekstromen van de muziek. Die magnetische gebiedjes zijn heel belangrijk om de secundaire wikkeling van de eindtrafo juist aan te sturen, zodat de luidsprekers zo correct mogelijke, versterkte muzikale informatie krijgen doorgegeven. Veel kenners weten dat de kwaliteit van een buizenversterker staat of valt met de kwaliteit van de eindtrafo. De eindtrafo is een erg dure component en veel fabrikanten, bv. van goedkope buizenversterkers die uit China komen, bezuinigen op de eindtrafo's. Het speelt dan al heel aardig, maar lang niet zoals het zou kunnen. Unison Research en Synthesis, gebruiken geheel in hun eigen fabrieken ontwikkelde en gebouwde eindtrafo's die exact zijn aangepast aan hun eigen versterker ontwerpen.

Menno van der Veen heeft veel onderzoek gedaan en heeft aangetoond dat eindtrafo's eerder moeilijkheden kunnen krijgen met zwakke muzieksignalen, als de eindtrafo’s niet aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. De eerder genoemde magnetische gebiedjes bewegen dan minder soepel. Maar uit de theorie en ook uit metingen is gebleken dat bij single-ended versterkers dit effect nauwelijks optreedt, mits het metaal van de trafokern van onberispelijke kwaliteit is. 'De luchtspleet zorgt ervoor dat de beweeglijkheid van de magnetische gebiedjes voldoende hoog blijft voor het transport van de audiosignalen door de trafo', aldus Menno van der Veen. Als dan ook nog een triodebuis wordt gebruikt als eindversterkerbuis, zal de laagohmigheid van de triode het magnetisme nog beter door de eindtrafo stuwen.

Dus: single-ended buizenversterkers zijn erg goed in het laten horen van zwakke signalen. Dit komt de ruimtelijkheid en de natuurlijkheid van het geluid ten goede.

Met dank aan het artikel van Menno van der Veen in Music Emotion van mei 2009.

Documentatie & meer info

home | cookiebeleid & disclaimer | print deze pagina | scroll omhoog