CanEVER Audio • Diapason • Duende Criatura • Fletcher Audio • Living Voice • Lyra • Music Tools • Nottingham Analogue • Phantom Cable • Rosso Fiorentino • Trichord Research
Als muziekliefhebber heb ik 40 jaar ervaring met het effect van de kamerakoestiek op de muziekbeleving. De storende effecten van de akoestiek in de kamer zijn onvoorstelbaar hoog. Dat we een piano klinkend uit de luidsprekers in onze luisterruimte, nog als een piano kunnen ontcijferen, danken we aan de rekencapaciteit van onze hersenen. Maar stel je eens voor als je hoofd dit niet meer hoeft te doen en je alleen nog je oren hoeft te gebruiken. Dankzij Frank Imholz van Rivasono heb ik dit als een verademing kunnen ervaren. Ik geef nog twee voorbeelden ter verduidelijking.
Vele jaren geleden was ik samen met mijn neef in de pas gereedgekomen “Stopera” in Amsterdam om te gaan genieten van een soloconcert van Peter Hammill. Onze zitplaatsen waren op ongeveer 2 meter vanaf de achterwand van de zaal en onder een balkon dat zich ongeveer 1,5 meter boven ons bevond.
Het concert begon en de ergernis kroop snel in mijn lijf omhoog. Niet vanwege Peter, maar het geluid dat dof was, teveel laag had en erg op afstand bleef. Daarvoor ga je niet naar een concert.
Toen het licht nog aan was, had ik midden in de zaal en dus niet meer onder het balkon 2 vrije plaatsen gezien. Mijn neef en ik slopen door het gangpad er naar toe en gingen zitten. Het was een verademing! We zaten midden in een douche van klanken en hebben genoten van een heel bijzonder concert.
Dus: akoestiek!
Nu denkt u misschien: ik heb geen balkon in mijn kamer. Ik denk dat de kans daarop inderdaad niet bijzonder groot is.
Daarom nog even de volgende anekdote: mijn vrouw en ik wilden 25 jaar geleden verhuizen van een huurwoning naar een koopwoning. In de huurwoning had ik mijn eerste high-end set samengesteld. Deze gaf een prima geluid. Elke keer als ik met de makelaar van de verkopende partij een woning ging bezichtigen, wilde ik eerst de huiskamer zien om te beoordelen of de akoestiek mijn heerlijke sound niet zou verpesten. Soms had ik twee stappen in een huiskamer gezet en zei ik al gauw: “dit wordt het niet hoor”. Maar wilt u dan niet eerst de rest van het huis zien? “ Nee, dat hoeft niet, want deze kamer klinkt niet”. De dienstdoende makelaar keek me volgens verbaasd aan met een blik van: waar heeft die man het over?
Na veel experimenteren heb ik de muur achter mij dempend gemaakt, de bank iets naar voren geschoven en uiteindelijk heel wat versterkers, luidsprekers, cd-spelers en kabels steeds maar weer vervangen, om het gewenste klankevenwicht te krijgen.
Intussen wen je ook stap voor stap aan de ongewenste situatie en compenseer je het een met het ander. Als ik destijds had geweten wat ik nu geleerd heb, was het heel anders gegaan. Uit ervaring weet ik nu dat je als vuistregel kunt nemen: in je kamer luister je voor 50% of minder naar het geluid uit de apparatuur en voor 50% of meer luister je naar wat je kamer ervan maakt.
Zou je dit met een paar middelen kunnen wijzigen in 80% set-geluid en 20% kamer geluid, dan kun je je zelf een hoop kosten besparen en ervan genieten zoals je geluidsweergave systeem het bedoeld heeft.
Voor wie iets verder wil duiken in de moeilijke materie van de effecten van de akoestiek, heb ik Frank Imholz van RivaSono de gelegenheid gegeven in deze website het een en ander voor u verder uiteen te zetten. Desgewenst kunt u met Frank contact opnemen om door te spreken wat hij voor u kan doen.