X

- Over ons -

Wij zijn importeur van ...

Audio Analogue  • BCD  • CanEVER Audio • Deskadel  • Diapason  • Duende Criatura  • Essential Audio Tools  • Fletcher Audio  • Graaf  • Hadcock  • Living Voice  • Music Tools  • Norma Audio  • Nottingham Analogue • Opera Loudspeakers  • PathosAcoustics  • Phantom Cable  • Revita  • Rosso Fiorentino  • Synthesis  • The Cartridge Man  • Trichord Research  • Unison Research

- Luidsprekers -

Luidsprekermerken (A t/m L)

Luidsprekers (intro) TIP
 • Diapason
 —> Uitgelicht: Dynamis
 • Living Voice
 —> Uitgelicht: Vox

Luidsprekermerken (M t/m U)

 • Opera
 • Rosso Fiorentino
 • Unison Research

 
 
Home | weergeven > diapason > Dynamis

DiapasonDiamant­klasse.

Eigenlijk moet je niet over een luidspreker schrijven; je moet hem muziek laten weergeven, daar is hij voor gemaakt. Maar goed, dit is nu eenmaal een website, dus als u geen gelegenheid heeft de gang naar de luisterruimten van Analogue Audio Products te maken, dan kan ik nu even niet anders doen dan u een persoonlijke impressie en wat foto’s aanreiken.

Analogue Audio Products levert luidsprekers van Diapason, Living Voice, Opera, Rosso Fiorentino en Unison Research.

Diapason Dynamis – de luidspreker en de filosofie

Nu is het wel altijd lastig om een karakterbeschrijving van een luidspreker vanaf papier of een beeldscherm treffend te laten zijn, zeker als het een referentieluidspreker betreft.

Vaak zijn het in dit segment beschrijvingen die volkomen uitwisselbaar zijn, een aaneenschakeling van creatief verzonnen bijvoeglijke naamwoorden die over elkaar heen buitelen van enthousiasme, soms gelardeerd met technische termen en in ieder geval met de specs, want die dienen om de prijs te vergoelijken. Die gegevens van de Dynamis onthoud ik u overigens niet, want u wilt ze natuurlijk wel weten; ze staan op de overzichtspagina van de Diapason luidsprekers.

Referentieniveau

Over de Diapason Dynamis, een indrukwekkende luidspreker in het hoogste segment, is heel veel te vertellen. De Dynamis is een referentieluidspreker. Om de merites van deze luidsprekers met één vergelijking duidelijk te maken, kijk ik allereerst even naar de markt van referentieluidsprekers op zich. Neem welke high-end weergever van welke fabrikant dan ook, dan valt direct het volgende op: ze hebben allemaal óf een exotische uitmonstering - denk vergroot slakkenhuis -, óf exotisch materiaal - denk toren van aluminium -, óf ze zijn enorm groot – denk formaat voordeur – óf ze gaan uit van het principe ‘veel is goed’, en dan zie je zeven luidsprekers in de baffle zitten die soms zelfs gemonteerd zijn in zeven aparte kistjes boven op elkaar. Een combinatie kan ook. Waarom is dat?

Diapason Dynamis

diapason DYNAMIS

Klik voor grotere foto's

Trouw aan principes

Outside-the-box?

Veel van die luidsprekerfabrikanten hebben zitten broeden op de uitdaging ‘het moet helemaal anders, we zullen eens laten zien hoe innovatief wij kunnen zijn, we gaan tonen dat wij outside-the-box kunnen denken, een statement maken dat zó exotisch is dat mensen het prijskaartje als vanzelfsprekend zullen ervaren: ‘als het zo duur is, dan moet het wel goed zijn’. Maar dat het topmodel een andere richting moet inslaan, dat is bij de meesten, de goeden niet te na gesproken, de grootste gemene deler. Nee, dan Diapason.

Essentie van Diapason

Die trouw aan de principes, dat is nu zo te waarderen in Diapason: opeens het roer omgooien, daar zijn zij niet van. De vergelijking zoals hierboven gemaakt, gaat bij Diapason dan ook niet op. 25 jaar geleden heeft ontwerper Alessandro Schiavi van Diapason na jaren research en testen dit concept uitgebracht:

  • maak een relatief kleine, uiterst stijve kast;
  • zorg dat er geen interne en externe vlakken onderling dezelfde hoek hebben;
  • zet er de beste weergevers in die de markt biedt en
  • filter de zaak net zolang af tot er een homogeen en eerlijk geluidsbeeld ontstaat waar je uren naar kunt luisteren zonder moe te worden.
  • Ten slotte: zorg dat de afwerking boven alle lof is verheven, want het oog wil ook wat.

Uit dat concept werd de Adamantes geboren, alom geroemd om zijn precieze, ongekleurde en vooral ook ruimtelijke weergave.

In de loop van de tijd werd de Adamantes verbeterd, steeds op details. Pas na 20 jaar kwam de Astera erbij. In feite is de Astera een uitvergrote Adamantes, voorzien van de nieuwste en beste Seas luidsprekerunits en het beste crossover dat Schiavi hiervoor kon ontwerpen. Het Diapason-concept bleef echter fier overeind staan en tot de dag van vandaag worden de uitgangspunten nog steeds toegepast. Diapason bewijst daarmee een duurzame, gedegen visie te hebben.

Toen besloot Alessandro Schiavi dat hij, cost no object, nog een flinke stap hoger wilde, en hij bouwde de Dynamis. Alle principes van de eerdere Diapasons zijn stuk voor stuk hierin terug te vinden, hij bleef er volkomen trouw aan. Alleen de kast werd groter door de toevoeging van een aparte baskamer. Fiks groter, dat moet gezegd, maar 100 procent herkenbaar als een Diapason, dus mét de herkenbare en kenmerkende lijnvoering van een luidspreker waarover is nagedacht, met het voorkomen van evenwijdige lijnen in het interieur, met soms wel 5 centimeter dikke wanden.

Luidsprekerbezetting

De essentie van de Diapason Adamantes is tot in het laatste detail terug te vinden in de Dynamis. Exact dezelfde luidsprekers zitten boven in de baffle gemonteerd. ‘Wat perfect is, daar moet je vanaf blijven’. Wat er dus bij gekomen is, is een enorme 30cm woofer die de ruimte gekregen heeft in een nieuw onderdeel van de kast, volstrekt gescheiden van het bovendeel. Het geheel nieuw ontworpen crossover heeft een gescheiden kamer gekregen. Dit crossover is geplaatst op vibrablocks die ook in de autoindustrie gebruikt worden om de trillingen van automotoren effectief te dempen.

Nu is massa onder andere toch wat een luidspreker moet hebben om realistisch laag te kunnen produceren, en massa heeft de Dynamis: er werd gekozen voor hdf, een ultradichte versie van mdf, want vanwege de grootte was het niet langer mogelijk om massief hout te gebruiken. Dat verklaart voor een groot deel zijn gewicht van 100 kg per stuk. De Dynamis staat op een plateau. Voor dit plateau heeft Alessandro gekozen om zo min mogelijk trillingen naar beneden door te geven, voor de stabiliteit en om de kast transparanter te maken om naar te kijken. Het plateau waarop de luidspreker is geplaatst, is overigens voorzien van verzonken bollen waarmee je de Dynamis gemakkelijk kunt verplaatsen.

Kijken en ... luisteren

Want kijken is wat je automatisch gaat doen als de zaak is geïnstalleerd en aangesloten, je in een lekkere stoel hebt laten zakken en op play drukt van de cd-speler. Kijken naar de diamanten vorm van die kasten, kijken waar de muziek vandaan komt.

Ik had een orgel-cd gekozen met een Fantasie van Bach, opgenomen in Kampen. Vol verwachting wachtte ik op de eerste tonen. Hmmm? Waar komt dat geluid vandaan? In ieder geval niet uit de luidsprekers, het lijkt uit de hele kamer te komen. Hoe ik mijn hoofd ook draai, het geluid zit om me heen. Ik hoor het van boven komen en van achter mij. En waarom gaan de kopjes niet trillen? Toch is dit echt laag. En dat ritselen, boven de muziek uit? Dat moeten de kleppen en de turbulentie zijn die door de grote pijpen wordt veroorzaakt, heb ik zo nog nooit eerder gehoord op deze cd! Wat een ruimte, wat een ruimtelijkheid, wat een rijkdom aan details.

Met de ogen dicht waan je je in Kampen, ruik je de bijenwas van de kerkbanken, hoor je de stoel van de organist kraken als hij een register opent, en voel je bij wijze van spreken de offerschaal langs komen. Toen was ik opeens weer bij mijn positieven. Wat ga ik hiermee doen als importeur?

Diapason Karis

dynamis in bladzilver

Waarom ik de Dynamis zou kopen

Diapason Karis

dynamis in hotel laurin, Gardameer

Want ik had deze luidsprekers ruim een week te leen gekregen - twee importeurs in het noorden van Europa mochten ze elk gedurende de vakantiesluiting van Diapason een paar weken hebben – en natuurlijk speelde het door mijn hoofd: dit is werkelijk schitterend, ongehoord goed, maar die prijs: 45.000 euro per paar ... Daarvan ga ik geen 10 paar per jaar verkopen. Ga ik deze luidsprekers toch aanschaffen … of niet?

Filosofie x kwaliteit =

Natuurlijk heb ik de knoop doorgehakt. De belangrijkste reden voor de aanschaf, uiteraard naast de schitterende muziekweergave in full 3D van de Dynamis, is dat de filosofie van Diapason en van Analogue Audio Products 100 procent overeenkomt. Dit is hoe ik denk over muziekweergave. De Dynamis is een bevestiging van akoestisch juiste uitgangspunten. Hij is niet overweldigend. Dat had ik aanvankelijk wel gedacht toen ik de eerste foto's zag. Hij is verfijnd, eerlijk, hij bevoordeelt geen enkel gebied in het spectrum, hij is bijzonder innemend, en is totaal niet vermoeiend. Gedurende de dagen dat ik ‘m te leen had heb ik weinig tijd achter mijn bureau doorgebracht.

Diapason gelooft in een aanpak die is gestoeld op principes die hun waarde hebben bewezen en op hun zorgvuldig verworven kennis op audiogebied, en dat matcht 1-op-1 met onze filosofie.

Luisteren is geloven

Dus om te laten horen hoe een Diapason klinkt heb ik sinds kort de Dynamis in de showroom staan. En u bent welkom! Niet om u erop te wijzen bij welke dealers u de Dynamis kunt bestellen, maar wel: kom luisteren hoe een Diapason klinkt. Maak kennis met de filosofie. Als het karakter u bevalt, dan weet u dat u dat terug zult horen in de andere Diapason's. Maak een afspraak, en we zoeken een datum die ons beiden past.

Diapason Dynamis

Beeldimpressie Diapason

Assortiment Diapason Loudspeakers

Documentatie & meer info

home | cookiebeleid & disclaimer | print deze pagina | scroll omhoog