scroll naar boven
X

- Over ons -

Wij zijn importeur van ...

CanEVER Audio • Diapason  • Duende Criatura  • Fletcher Audio  • Living Voice • Lyra • Music Tools  • Nottingham Analogue • Phantom Cable  • Rosso Fiorentino  • Trichord Research  

- Luidsprekers -

Luidsprekermerken (A t/m L)

Luidsprekermerken (M t/m U)

 
 
Home | afspelen > lyra > cartridges > techniek

Resonantie en materiaalkeuze.

De bouwwijze van de Etna en de Atlas hebben een identiek uitgangspunt: zorg voor een zo stijf mogelijke constructie van onderdelen en je hebt een optimale basis. Eén gevaar dreigt echter: onderlinge resonantie. Behoort u tot hetzelfde 'het-naadje-van-de-kous-willen-weten'-ras als ik, dan is de onderstaande pagina over resonantie en materiaalkeuze wellicht interessant leesvoer voor u. Lees hoe Lyra dit probleem heeft aangepakt.

Analogue Audio Products levert elementen van The Cartridge Man en Lyra, draaitafelarmen van Nottingham Analogue, Fletcher Audio, Hadcock en The Cartridge Man.

Elk materiaal verwerkt trillingen anders

De Etna maakt gebruik van een solide titanium kernstructuur die is bewerkt met niet-parallelle oppervlakken. Dat is om interne reflecties waar mogelijk te voorkomen.

Deze structuur is gekoppeld aan een asymmetrisch duralumin omhulsel die is ontworpen om exact over de kern te passen. Denk aan twee nauwsluitende puzzelstukken. De kern en het lichaam zijn versterkt met bronzen en roestvrijstalen staven die de resonantie onder controle houden. Daarna is alles onder druk in elkaar gezet tot een voorgespannen, solide, holle structuur die uit meerdere materialen en complexe interne vormen bestaat.

De aard van deze constructie is verantwoordelijk voor een dramatische vermindering van de resonantie van elk materiaal, en het creëert een veel neutraler klinkende bodystructuur dan anders mogelijk zou zijn. Tegelijkertijd komt deze aanpak de hoge stijfheid van transiënten, dynamiek en resolutie ten goede.

Lyra Delos

Lyra atlas in bedrijf
© Mr. Roy Gregory of hifi+ magazine

Cantilever en body

Lyra Etna element

Lyra etna lambda

Lyra is de enige fabrikant die van oudsher de cantilever rechtstreeks in de cartridgebody monteert, wat resulteert in een stijve, naadloze verbinding tussen de cantileverassemblage en de headshell van de toonarm.

Tijdens het ontwerpen van Atlas ontdekte Lyra dat, naast het koppelen van de cantilever aan de headshell met een star, ononderbroken pad, verdere geluidswinst kon worden gerealiseerd door alle objecten en holtes van het pad te verwijderen.

De asymmetrische vorm van Atlas werd gedeeltelijk voor dit doel bedacht, om de voorste magneethouder, montageschroef en schroefgat weg te halen uit het mechanische pad dat de cantilever met de headshell verbindt.

Etna gebruikt hetzelfde asymmetrische concept, maar waar Atlas de schroef en het schroefgat opzij schuift, verplaatst de Etna schroef en schroefgat helemaal naar de voorkant van de cartridge. En Etna heeft een extra bronzen dempingsbarrière tussen schroef en schroefgat en het mechanische pad tussen cantilever en headshell.

Stijfheid

Het beheersen en verminderen van ongewenste resonanties wordt verder in de hand gewerkt door de toepassing van een verkleind en stijver uitgevoerd contactgebied tussen de Etna en de headshell. Dit vergemakkelijkt de overdracht van trillingsenergie naar de toonarm. Trillingen worden snel afgevoerd zodra ze zijn omgezet in elektrische signalen. Daardoor wordt op effectieve wijze onderdrukt dat de opgewekte resonanties en interne reflecties zich zouden manifesteren als kleuring en terugkoppeling.

Zowel de cantilever als de binnenkant van de titanium kern zijn zo gevormd dat de twee componenten zijn samengevoegd met een dubbel mesrandmontagesysteem, dat zoveel mogelijk druk op het gewrichtsgebied concentreert en hetzelfde effect heeft als een koude las.

Dit ontwerp is steviger dan het cantilever-montagesysteem dat in de Titan werd gebruikt en maakt het tevens mogelijk dat mechanische energie van de naald en het signaalspoelgebied wordt afgevoerd. Dit brengt de hoeveelheid mechanische energie terug tot tot een minimum, met als gevolg dat ook vervorming en resonanties aanzienlijk worden verminderd.

X-vormige spoelen

Lyra Atlas element

Lyra atlas lambda

Een ander sterk punt van het ontwerp zijn de zeer efficiënte X-vormige signaalspoelen van Etna. Dit deelt de Etna met het vlaggenschip Atlas.

Vergeleken met traditionele vierkante spoelvormers stelt de X-vorm elk kanaal in staat om onafhankelijker van elkaar te werken, wat een betere tracking, nauwere kanaalafstemming, verbeterde scheiding en lagere door overspraak veroorzaakte vervorming oplevert.

Er zijn op de markt ook andere X-coil cartridges, maar doordat de voordelen gepaard gingen met een slechte efficiency waren diverse fabrikanten er ook weer vanaf gestapt. Een groot nadeel van X-spoelen was dus een te lage output.

De aanpak van Lyra

Met behulp van een combinatie van wiskundige analyse en praktische experimenten, heeft Lyra het probleem van te lage output opgelost met een zeer specifieke X-core-vorm die niet alleen een hogere efficiëntie had dan welk eerder X-core-cartridge dan ook, maar zelfs de efficiëntie van Lyra's eerdere vierkante-coil cartridge-ontwerpen overtrof.

In plaats van alle extra efficiëntie te gebruiken om de uitgangsspanning doelbewust te verhogen, koos Lyra ervoor om een deel van de extra efficiëntie te gebruiken om de uitgangsspanning te verhogen (12% hoger dan Titan), en de rest van de extra efficiëntie te gebruiken om de hoeveelheid draad in de spoelen te verminderen (22% minder dan Titan).

Er zijn nog twee voordelen als spin-off: de verlaagde massa verbetert de trackingprestaties nog verder, terwijl de hogere output en lagere interne impedantie ervoor zorgen dat phono-trappen beter presteren.

Etna staat op het op één na hoogste trapje

Atlas is het absolute topelement van Lyra. Lyra heeft op alle mogelijke manieren haar uiterste best gedaan om Etna, die op de tweede plaats staat in de hiërarchie van Lyra's gamma, in staat te stellen heel dicht bij het niveau van Atlas te komen. Hoewel Etna dus op de tweede plaats staat, zal één luisterbeurt aantonen dat zijn prestaties al maatgevend kunnen zijn voor de top van welke andere cartridge-lijn dan ook.

Next level: Lambda, de upgrade

Lyra Lambda assortiment

Lyra lambda series

Lyra heeft het New Angle ophangingssysteem voor de cantilever nog verder verfijnd. Dit heeft geresulteerd in weer een unieke technische vooruitgang in de toch al zo ver doorontwikkelde Lyra cartridges. Lyra's voordurende onderzoek naar dempers en veersystemen heeft geleid tot het volgende niveau hoger in de vorm bvan een upgrade: Lambda.

Een belangrijk onderdeel van het New Angle systeem is de toepassing van taps toelopende dempers.
Lambda scheidt de taps toelopende dempers van de New Angle-patronen in platte elastomere schijven (met een dempende werking) en een extra ondersteunend 'kussen' dat dienst doet als een soort voorlaadelement voor de cantilever. De stabiliteit en de geluidstechnische prestaties zijn hierdoor aanzienlijk verbeterd.

Upgrade voor Lyra cartridges

Heeft u een Etna element en wilt u graag een upgrade naar ETNA Lambda? Dat is mogelijk tegen bijbetaling van 50% van de huidige nieuwprijs. Na inlevering van uw oude ETNA element, sturen wij deze naar Lyra in Japan. Daar wordt uw element helemaal uit elkaar gehaald. Alle slijtagegevoelige onderdelen zoals naald, cantilever, ophanging, enz. worden weggegooid. De overige onderdelen worden schoongemaakt, de oude print wordt verwijderd en er wordt een nieuwe zijdeprint met de Lamda letter aangebracht. Uw element krijgt alle nieuwe kleuren en is in feite een volledig nieuw Lyra element.

Natuurlijk geldt dit alles ook voor ATLAS > ATLAS Lambda. Voor vragen hierover kunt u ons een e-mail sturen.

Meer over de Lyra New Angle technologie

Een belangrijke factor voor een optimale werking van een MC-element bevindt zich in het hart van de cartridge.  Spoelen, magnetische circuits en de kern moeten tijdens het afspelen evenwijdig aan elkaar zijn. De meeste conventionele MC-elementen hebben deze evenwijdigheid in rust wel, maar bij het afspelen een afwijking van 3°. Dat komt omdat de naald op de plaat gaat rusten en de cantilever omhoog gaat en vrij komt. De VTA (Vertical Tracking Angle) wordt dan de gewenste 20°. Dit is de hoek die ook de snijbeitel bij het snijden van de plaat had.

In rust heeft de cantilever een VTA van 23° en op de plaat rustend heeft de cantilever een VTA van 20°. Door de constructie van de body van Lyra zullen bij het spelen de hoek tussen cantilever en magneten, spoelen en dempers exact 90° zijn. Dus juist tijdens het spelen is er de gewenste evenwijdigheid van de samenwerkende onderdelen. Met de arm van de plaat wijkt het 3° af van de ideale situatie.

Op de afbeelding is dit heel goed te zien. Links ziet u de Lyra opbouw en rechts de opbouw van conventionele elementen.

Lyra New Angle

LYRA NEW ANGLE toegelicht
  • Linksboven ziet u dat de Lyra-body een mechanische hoek maakt van 20° en dat de cantilever de rusthoek van 23° maakt. Het element hangt in rust boven de plaat. Magneten, dempers en spoelen staan scheef ten opzichte van elkaar.
  • Rechtsboven ziet u dat bij de conventionele body er een mechanische hoek van 23° is en dat ook de cantilever een rusthoek van 23° heeft. Magneten, dempers en spoelen staan loodrecht op elkaar. Dus een ideale situatie in rust, maar niet onder het spelen.
  • Rechtsonder ziet u bij de conventionele body dat de cantilever keurig naar 20° is gegaan, maar dat intern de werkende onderdelen ten opzichte van elkaar uit het lood zijn gekomen.
  • Linksonder ziet u bij de Lyra-body dat bij de 20°-hoek van de cantilever de magneten, dempers en spoelen juist wel precies recht blijven en dus hun optimale werking kunnen bereiken.

Bovenstaande verhaal geeft ook aan hoe belangrijk het is om de naaldkracht in te stellen zoals de fabrikant heeft voorgeschreven. De persoon die de arm afstelt moet uitermate deskundig zijn en ook met het gehoor kunnen bepalen wanneer de optimale verhouding tussen naaldkracht en VTA wordt bereikt. Het zal duidelijk zijn dat dit bij een Lyra cartridge beter gaat, omdat we dan niet bezig zijn om te proberen een afwijking in het element te compenseren. Ik zeg daarom vaak: een compromis in de audio is geen optimum.

Documentatie & meer info

home | cookiebeleid & disclaimer | print deze pagina | scroll omhoog