X

- Over ons -

Wij zijn importeur van ...

Audio Analogue  • BCD  • CanEVER Audio • Deskadel  • Diapason  • Duende Criatura  • Essential Audio Tools  • Fletcher Audio  • Graaf  • Hadcock  • Living Voice  • Music Tools  • Norma Audio  • Nottingham Analogue • Opera Loudspeakers  • PathosAcoustics  • Phantom Cable  • Revita  • Rosso Fiorentino  • Synthesis  • The Cartridge Man  • Trichord Research  • Unison Research

- Luidsprekers -

Luidsprekermerken (A t/m L)

Luidsprekers (intro) TIP
 • Diapason
 —> Uitgelicht: Dynamis
 • Living Voice
 —> Uitgelicht: Vox

Luidsprekermerken (M t/m U)

 • Opera
 • Rosso Fiorentino
 • Unison Research

 
 

Mijn filosofie over muziekweergave

Als u in de oriëntatiefase zit of u bent voor het eerst op deze website, dan is dit wellicht de belangrijkste pagina: ik zal proberen mijn filosofie duidelijk te maken hoe naar mijn mening de best klinkende geluidsinstallatie kan worden opgebouwd. Neem er even de tijd voor, want ik kan het niet in drie woorden af.

U dient er overigens wel rekening mee te houden dat van de meningen die ik debiteer, niets absoluut is. Als iemand van een superstrak, bijna mechanisch geluid houdt, of van een zeer warm en donker geluid, dan word ik daar geen ongelukkig mens van. Mensen met die voorkeur zullen hier misschien wel stoppen met lezen (niet doen!) of ... juist wel doorgaan om zo voor zichzelf de zaken nog duidelijker te krijgen.

Bouw een installatie stap voor stap op

Een totale geluidsinstallatie bestaat uit een aantal verschillende onderdelen. Die hebben elk hun eigen karakter. Daardoor kan er bij het samenstellen van een set de keuze voor een volgend component worden bijgestuurd in het klankbeeld.

Stel, u heeft al een iets te helder klinkende versterker, dan kan dit effect worden afgezwakt met bijvoorbeeld de kabelkeuze of de luidsprekerkeuze, zodat uiteindelijk toch een aangenaam evenwicht wordt bereikt.

Als u een geheel nieuwe installatie wilt opbouwen, of als u stap voor stap uw huidige installatie wilt verbeteren, kan het onderstaande verhaal u helpen om de juiste keuzes te maken.

Unison Research set

De oorspronkelijke uitvoering van muziek is altijd analoog

Ons bedrijf heet Analogue Audio Products, ofwel analoge audioproducten. Omdat de oorspronkelijke uitvoering van de muziek altijd analoog is, elektronische muziek daargelaten, moeten we daar zo dicht mogelijk bij in de buurt blijven om de natuurlijkheid en de echtheid van de klank te behouden. Het gaat immers om de muziek.

Digitale opslag en digitale signaalverwerking worden vanwege de vertaalslag zoveel mogelijk vermeden. In onze liefdesverklaring voor Nottingham Analogue leest u meer over waarom wij geloven in analoge weergave ...

Stel: er is een live optreden van een aantal muzikanten met instrumenten en een menselijke stem, bijvoorbeeld in de openlucht. In een ideale situatie behoort hetzelfde optreden thuis, maar dan versterkt met een geluidsinstallatie, precies hetzelfde te klinken.

Dat dit nooit zo is weten we allemaal wel, maar we moeten er wel naar streven. Als het voldoende lukt, zal de muzikale beleving zo zijn dat de apparatuur niet opvalt.

Met andere woorden, het geluid is natuurlijk en niet "technisch" of "mechanisch".

De geluidsweergave thuis met een stereosysteem of voor mijn part een surround-systeem is pas goed als de weergegeven muziek de geluidsinstallatie geheel naar de achtergrond drukt. Dat is het doel. Het maakt niet uit hoe dit doel bereikt wordt, als het maar bereikt wordt (en als het maar betaalbaar blijft ...)

Hoe is dit doel het beste te bereiken?

Antwoord: Door een systeem met een zo kort mogelijke signaalweg. Met andere woorden, er moeten zo weinig mogelijk componenten zijn, waar "het geluid doorheen moet". Een aantal daarvan hebben we echter minimaal nodig om überhaupt muziek weer te geven. Daarom moeten deze componenten dan wel van onberispelijke kwaliteit zijn.

Minimaal is nodig: bron -> draad -> versterking -> draad -> luidsprekers. Enkele voorbeelden:

1) Bron:

  • digitaal (cd-speler, dvd-speler, sacd-speler, enz.), of
  • analoog (platenspeler, tapedeck, enz).

> Lees verder over onze filosofie over de geluidsbron.

2) Draad, met verschillende soorten isolatie en wel of geen afscherming:

  • koper,
  • zilver,
  • massief,
  • litze.

> Lees verder over onze filosofie over de kabels.

 

3) Versterking:

  • met buizen,
  • met transistoren, of
  • hybride

> Lees verder over onze filosofie over versterkers.

4) Luidspreker:

  • dynamisch, d.w.z. met traditionele woofers en tweeters,
  • electrostatisch,
  • magnetostatisch,
  • met of zonder hoorn,
  • eenweg, tweeweg of nogmeerweg.

> Lees verder over onze filosofie over luidsprekers.

5) Plus natuurlijk: energie

Bij elke actieve component hebben we nog een zij-instroom: de energie. Wanneer die niet optimaal is, kunnen we alles nog zo goed gedaan hebben, het resultaat is niet 100 procent. Omdat ons doel een optimaal resultaat is, en omdat de huidige netstroom bijna altijd ernstig vervuild is, kunnen we er voor kiezen de conditie van de netstroom voor de geluidsinstallatie te verbeteren:

  • passief, dus met betere netkabels en netfilters,
  • actief, dus met een lichtnetregenerator.

Netfilters kunnen parallel, serieel of allebei tegelijk werken.

> Lees verder over onze filosofie over netfilters.
> Lees verder over onze filosofie over netkabels.

Muziekset met Music Tools audiomeubels

6) En dan is er nog: het audiomeubel

Een vaak vergeten component is het audiomeubel. 'O ja, dat is waar ook: waar moet ik daarmee op letten?', hoor ik dan. Simpel uitgangspunt: de apparatuur heeft iets nodig om op te staan, zo stabiel mogelijk. Als een audiomeubel de trillingen die de muziekweergave teweeg brengt, niet goed verwerkt, kan een geluidsinstallatie namelijk op zijn hoogst redelijk klinken. Wel jammer dan van al die mooie spullen die erop staan. De meest gehoorde opmerking van mensen die investeerden in een goed meubel: 'ik wist niet dat het zoveel zou uitmaken'. In onze reviews leest u wat daarbij het meest verbeterd wordt. Overigens: ook eenvoudige dempers en speciale voeten kunnen een verbetering bewerkstelligen.

Goed geluid is het ultieme doel

Hoe het doel, namelijk zo natuurlijk mogelijk geluid in de huiskamer of luisterruimte, bereikt wordt, maakt in principe niet uit. Als het met een digitale bron bijvoorbeeld beter gaat, moeten we dat doen. Geen enkel apparaat is een doel op zichzelf.

Uitzonderingen zijn er altijd

Sommige cd-spelers klinken beter dan sommige platenspelers. Sommige transistorversterkers klinken beter dan sommige buizenversterkers. Soms klinkt

Opstelling bij een show

massief draad beter dan litze. Soms klinkt zilver beter dan koper. Een heel enkele keer kan een apparaat beter niet voor de netstroom gefilterd worden.

Let op: het gaat om de uitkomst en niet om de manier waarop.

Nog geen vierkante ogen? Ik nodig u uit ons pleidooi te lezen over analoge reproductie met Nottingham Analogue.

Wim van Kraanen,
Analogue Audio Products

home | cookiebeleid & disclaimer | print deze pagina | scroll omhoog