CanEVER Audio • Diapason • Duende Criatura • Fletcher Audio • Living Voice • Lyra • Music Tools • Nottingham Analogue • Phantom Cable • Rosso Fiorentino • Trichord Research
Als u in de oriëntatiefase zit of u bent voor het eerst op deze website, dan is dit wellicht de belangrijkste pagina: ik zal proberen mijn filosofie duidelijk te maken hoe naar mijn mening de best klinkende geluidsinstallatie kan worden opgebouwd. Neem er even de tijd voor, want ik kan het niet in drie woorden af.
Ons bedrijf heet Analogue Audio Products, ofwel analoge audioproducten. Omdat de oorspronkelijke uitvoering van de muziek altijd analoog is, elektronische muziek daargelaten, moeten we daar zo dicht mogelijk bij in de buurt blijven om de natuurlijkheid en de echtheid van de klank te behouden. Het gaat immers om de muziek.
Digitale opslag en digitale signaalverwerking worden vanwege de vertaalslag zoveel mogelijk vermeden. In onze liefdesverklaring voor Nottingham Analogue leest u meer over waarom wij geloven in analoge weergave ...
Stel: er is een live optreden van een aantal muzikanten met instrumenten en een menselijke stem, bijvoorbeeld in de openlucht. In een ideale situatie behoort hetzelfde optreden thuis, maar dan versterkt met een geluidsinstallatie, precies hetzelfde te klinken.
Dat dit nooit zo is weten we allemaal wel, maar we moeten er wel naar streven. Als het voldoende lukt, zal de muzikale beleving zo zijn dat de apparatuur niet opvalt.
Met andere woorden, het geluid is natuurlijk en niet "technisch" of "mechanisch".
De geluidsweergave thuis met een stereosysteem of voor mijn part een surround-systeem is pas goed als de weergegeven muziek de geluidsinstallatie geheel naar de achtergrond drukt. Dat is het doel. Het maakt niet uit hoe dit doel bereikt wordt, als het maar bereikt wordt (en als het maar betaalbaar blijft ...)
Antwoord: Door een systeem met een zo kort mogelijke signaalweg. Met andere woorden, er moeten zo weinig mogelijk componenten zijn, waar "het geluid doorheen moet". Een aantal daarvan hebben we echter minimaal nodig om überhaupt muziek weer te geven. Daarom moeten deze componenten dan wel van onberispelijke kwaliteit zijn.
Minimaal is nodig: bron -> draad -> versterking -> draad -> luidsprekers. Enkele voorbeelden:
> Lees verder over onze filosofie over de geluidsbron.
> Lees verder over onze filosofie over de kabels.
> Lees verder over onze filosofie over versterkers.
> Lees verder over onze filosofie over luidsprekers.
Bij elke actieve component hebben we nog een zij-instroom: de energie. Wanneer die niet optimaal is, kunnen we alles nog zo goed gedaan hebben, het resultaat is niet 100 procent. Omdat ons doel een optimaal resultaat is, en omdat de huidige netstroom bijna altijd ernstig vervuild is, kunnen we er voor kiezen de conditie van de netstroom voor de geluidsinstallatie te verbeteren:
Netfilters kunnen parallel, serieel of allebei tegelijk werken.
> Lees verder over onze filosofie over netfilters.
Een vaak vergeten component is het audiomeubel. 'O ja, dat is waar ook: waar moet ik daarmee op letten?', hoor ik dan. Simpel uitgangspunt: de apparatuur heeft iets nodig om op te staan, zo stabiel mogelijk. Als een audiomeubel de trillingen die de muziekweergave teweeg brengt, niet goed verwerkt, kan een geluidsinstallatie namelijk op zijn hoogst redelijk klinken. Wel jammer dan van al die mooie spullen die erop staan. De meest gehoorde opmerking van mensen die investeerden in een goed meubel: 'ik wist niet dat het zoveel zou uitmaken'. In onze reviews leest u wat daarbij het meest verbeterd wordt. Overigens: ook eenvoudige dempers en speciale voeten kunnen een verbetering bewerkstelligen.
Hoe het doel, namelijk zo natuurlijk mogelijk geluid in de huiskamer of luisterruimte, bereikt wordt, maakt in principe niet uit. Als het met een digitale bron bijvoorbeeld beter gaat, moeten we dat doen. Geen enkel apparaat is een doel op zichzelf.
Sommige cd-spelers klinken beter dan sommige platenspelers. Sommige transistorversterkers klinken beter dan sommige buizenversterkers. Soms klinkt
Let op: het gaat om de uitkomst en niet om de manier waarop.
Nog geen vierkante ogen? Ik nodig u uit ons pleidooi te lezen over analoge reproductie met Nottingham Analogue.
Wim van Kraanen,
Analogue Audio Products