CanEVER Audio • Diapason • Duende Criatura • Fletcher Audio • Living Voice • Lyra • Music Tools • Nottingham Analogue • Phantom Cable • Rosso Fiorentino • Trichord Research
Audiomeubels: een vaak vergeten component is het audiomeubel. De apparatuur heeft iets nodig om op te staan. Als een audiomeubel de trillingen die de muziekweergave teweeg brengt, niet goed verwerkt, kan een geluidsinstallatie op zijn hoogst redelijk klinken.
Analogue Audio Products levert audiomeubels van Music Tools.
Het audiomeubel moet net als een apparaat beschouwd worden als een van de componenten in de audioketen. Ik heb meerdere keren gemerkt dat audio-hobbyisten bezig zijn te proberen hun geluidsinstallatie te optimaliseren, zonder te letten op de resonantie van hun audiomeubel.
Vaak wordt geprobeerd met andere kabels of bijvoorbeeld met een andere versterker een probleem in de klankbalans op te lossen. Maar als het meubel niet goed is, komt het optimum er nooit!
Dit geldt overigens evenzeer voor de luidsprekers: waar staan ze op? Kleinere monitorluidsprekers moeten altijd op goede standaards staan. Deze "stands " moeten stevig zijn, geen eigen klank hebben, en resonanties snel afvoeren. Onze Diapason Adamantes klinkt gewoon slecht (zeg maar "dood") als hij niet op een Diapason standaard wordt geplaatst. Maar op de 2/B-stand of op de 3/P-stand ontstaat er een douche van geluid met een zeer groot en diep ruimtelijk beeld.
De versterker, cd-speler en natuurlijk ook de platenspeler worden via akoestische terugkoppeling in trilling gebracht. Deze trillingen smoren de snelheid in het geluid (dynamiek) en ze versmeren de impulsen in de muziek. Met name bij de bas is dit goed te horen. Het is eigenlijk hetzelfde effect als bij het dempen van de trillingen van buizen met dempingsringen.
Als een audioapparaat bijvoorbeeld op een bepaalde plank staat, komt zo'n plank net als een snaar in een bepaalde trilling. Als deze trillingen (te) lang aanhouden, vertroebelt dit het klankbeeld, of het zet bepaalde frequenties aan. Bepaalde houtstructuren kunnen de lage tonen extra versterken en de bassen langer laten doorklinken. Verkeerd gebruik van glas geeft via versterkers en cd-speler een agressief hoog. Dit komt omdat glas een hoge trillingsfrequentie heeft.
Ik heb eens een van onze transistorversterkers moeten demonstreren op een wankel rekje. De bas was bijna verdwenen. Van alles werd geprobeerd om er iets aan te doen. Nadat ik de versterker simpelweg op de grond zette, was de bas weer tevoorschijn getoverd.
In het Engels noemt men audiomeubels niet voor niets: "audio tuning support". Het beste audiomeubel voor apparatuur is in mijn ervaring een zwaar meubel met "planken" van gelaagd glas. Vermijdt altijd glasplaten bestaande uit één laag! U zult de nare klankeigenschappen altijd moeten compenseren met afwijkend klinkende kabels en dan komt er nooit een optimum. Het beste is glas bestaande uit drie op elkaar gelijmde lagen. De kolommen moeten stevig zijn en gevuld met dempingsmateriaal.
De meeste problemen door de akoestiek zijn:
Bij uitschieters is het nooit goed om te proberen door de keuze van apparatuur en kabels fouten van de akoestiek te compenseren. Het kost onnodig veel geld en een compromis wordt nooit een optimum.
Het volgende artikel uit NRC van 21/10/07 illustreert mijn advies: Met de ogen dicht de muzikanten kunnen zien.
Akoestiek is in feite een compleet apart hoofdstuk. Er is veel te verliezen en nog meer te winnen met akoestische aanpassingen van de luisterruimte. Ik moet ook niet willen dat aspect nog even kort aan deze pagina toe te voegen. Daar is het te belangrijk voor. Op een aparte pagina heb ik daarom mijn ervaringen met en filosofie over akoestiek beschreven. Aanbevolen!