X

- Over ons -

Wij zijn importeur van ...

Audio Analogue  • BCD  • CanEVER Audio • Deskadel  • Diapason  • Duende Criatura  • Essential Audio Tools  • Fletcher Audio  • Graaf  • Hadcock  • Living Voice  • Music Tools  • Norma Audio  • Nottingham Analogue • Opera Loudspeakers  • PathosAcoustics  • Phantom Cable  • Revita  • Rosso Fiorentino  • Synthesis  • The Cartridge Man  • Trichord Research  • Unison Research

- Luidsprekers -

Luidsprekermerken (A t/m L)

Luidsprekers (intro) TIP
 • Diapason
 —> Uitgelicht: Dynamis
 • Living Voice
 —> Uitgelicht: Vox

Luidsprekermerken (M t/m U)

 • Opera
 • Rosso Fiorentino
 • Unison Research

 
 
Home | audioaccessoires > audiomeubels

Een introductie.

Audiomeubels: een vaak vergeten component is het audiomeubel. De apparatuur heeft iets nodig om op te staan. Als een audiomeubel de trillingen die de muziekweergave teweeg brengt, niet goed verwerkt, kan een geluidsinstallatie op zijn hoogst redelijk klinken.

Analogue Audio Products levert audiomeubels van BCD Engineering en Music Tools.

Resonantie

Het audiomeubel moet net als een apparaat beschouwd worden als een van de componenten in de audioketen. Ik heb meerdere keren gemerkt dat audio-hobbyisten bezig zijn te proberen hun geluidsinstallatie te optimaliseren, zonder te letten op de resonantie van hun audiomeubel.

Vaak wordt geprobeerd met andere kabels of bijvoorbeeld met een andere versterker een probleem in de klankbalans op te lossen. Maar als het meubel niet goed is, komt het optimum er nooit!

Ook voor luidsprekers

Dit geldt overigens evenzeer voor de luidsprekers: waar staan ze op? Kleinere monitorluidsprekers moeten altijd op goede standaards staan. Deze "stands " moeten stevig zijn, geen eigen klank hebben, en resonanties snel afvoeren. Onze Diapason Adamantes klinkt gewoon slecht (zeg maar "dood") als hij niet op een Diapason standaard wordt geplaatst. Maar op de 2/B-stand of op de 3/P-stand ontstaat er een douche van geluid met een zeer groot en diep ruimtelijk beeld.

Adamantes

AUDIORACK VAN MUSIC TOOLS

Akoestische terugkoppeling

Spreekspoel

demper met ingebouwde spike

De versterker, cd-speler en natuurlijk ook de platenspeler worden via akoestische terugkoppeling in trilling gebracht. Deze trillingen smoren de snelheid in het geluid (dynamiek) en ze versmeren de impulsen in de muziek. Met name bij de bas is dit goed te horen. Het is eigenlijk hetzelfde effect als bij het dempen van de trillingen van buizen met dempingsringen.

Hoge trillingsfrequentie

Als een audioapparaat bijvoorbeeld op een bepaalde plank staat, komt zo'n plank net als een snaar in een bepaalde trilling. Als deze trillingen (te) lang aanhouden, vertroebelt dit het klankbeeld, of het zet bepaalde frequenties aan. Bepaalde houtstructuren kunnen de lage tonen extra versterken en de bassen langer laten doorklinken. Verkeerd gebruik van glas geeft via versterkers en cd-speler een agressief hoog. Dit komt omdat glas een hoge trillingsfrequentie heeft.

Ik heb eens een van onze transistorversterkers moeten demonstreren op een wankel rekje. De bas was bijna verdwenen. Van alles werd geprobeerd om er iets aan te doen. Nadat ik de versterker simpelweg op de grond zette, was de bas weer tevoorschijn getoverd.

In het Engels noemt men audiomeubels niet voor niets: "audio tuning support". Het beste audiomeubel voor apparatuur is in mijn ervaring een zwaar meubel met "planken" van gelaagd glas. Vermijdt altijd glasplaten bestaande uit één laag! U zult de nare klankeigenschappen altijd moeten compenseren met afwijkend klinkende kabels en dan komt er nooit een optimum. Het beste is glas bestaande uit drie op elkaar gelijmde lagen. De kolommen moeten stevig zijn en gevuld met dempingsmateriaal.

De top in audiomeubels

De beste meubels die wij kunnen leveren zijn die van BCD Engineering en de Isostatic serie van Music Tools. De gunstige effecten op het gehele geluidsspectrum en het ruimtelijke beeld zijn dramatisch. Bij Isostatic van Music Tools zijn de op elkaar gelijmde glaslagen zelfs van een verschillende dikte, zodat het doorschieten in een bepaalde frequentie nog verder wordt vermeden.

Kortom: zorg altijd eerst voor een goed meubel voordat verder wordt gegaan met het kiezen van nieuwe componenten. Laat het klankresultaat niet aan het toeval over, en maak op een verkeerd meubel niet de verkeerde componentkeuze.

Toch enig voorbehoud

Neem mijn beweringen niet te absoluut. Ze leiden zeker tot prachtige oplossingen, maar andere ervaringen kunnen ook waar zijn. Tenslotte is het nog steeds een kwestie van smaak en het gaat om uw eigen smaak. Vraag niet aan mij wat u mooi moet vinden. U hoort het zelf wel. En hebben onze ideeën vele raakvlakken of komen ze zelfs grotendeels overeen, dan kunt u met mijn uitgangspunten de voor uzelf prachtigste geluidsinstallatie componeren.

En vergeet niet dat de luisterkamerakoestiek gemiddeld 50 procent van het resultaat bepaalt. Zorg eerst dat de akoestiek redelijk is voordat u probeert het geluid te verbeteren met andere kabels, andere apparatuur, enz.

BCD Engineering Model 1100

BCD ENGINEERING MODEL 1100

Akoestiek

Music Tools Alica

MUSIC TOOLS ALICA

De meeste problemen door de akoestiek zijn:

  • teveel laag,
  • te weinig laag en
  • flutterecho's.

Bij uitschieters is het nooit goed om te proberen door de keuze van apparatuur en kabels fouten van de akoestiek te compenseren. Het kost onnodig veel geld en een compromis wordt nooit een optimum.

Het volgende artikel uit NRC van 21/10/07 illustreert mijn advies: Met de ogen dicht de muzikanten kunnen zien.

Akoestiek: een apart verhaal

Akoestiek is in feite een compleet apart hoofdstuk. Er is veel te verliezen en nog meer te winnen met akoestische aanpassingen van de luisterruimte. Ik moet ook niet willen dat aspect nog even kort aan deze pagina toe te voegen. Daar is het te belangrijk voor. Op een aparte pagina heb ik daarom mijn ervaringen met en filosofie over akoestiek beschreven. Aanbevolen!

Documentatie & meer info

home | cookiebeleid & disclaimer | print deze pagina | scroll omhoog