X

- Over ons -

Wij zijn importeur van ...

Audio Analogue  • BCD  • CanEVER Audio • Deskadel  • Diapason  • Duende Criatura  • Essential Audio Tools  • Fletcher Audio  • Graaf  • Hadcock  • Living Voice  • Music Tools  • Norma Audio  • Nottingham Analogue • Opera Loudspeakers  • PathosAcoustics  • Phantom Cable  • Revita  • Rosso Fiorentino  • Synthesis  • The Cartridge Man  • Trichord Research  • Unison Research

- Luidsprekers -

Luidsprekermerken (A t/m L)

Luidsprekers (intro) TIP
 • Diapason
 —> Uitgelicht: Dynamis
 • Living Voice
 —> Uitgelicht: Vox

Luidsprekermerken (M t/m U)

 • Opera
 • Rosso Fiorentino
 • Unison Research

 
 
Home | cd-spelers > overzicht

Een introductie.

De cd is in de tachtiger jaren van de vorige eeuw geïntroduceerd als de opvolger van de grammofoonplaat. Het medium had geen last van ruis of slijtage of trillingen bij het afspelen, kon niet beschadigen, vroeg minder fysieke opslagruimte en er kon meer muziekinformatie op. Althans, zo werd het gebracht.

Analogue Audio Products levert cd-spelers van Audio Analogue, Pathos, Synthesis en Unico/Unison Research.

De beperkingen van Redbook

Norma Audio SC-2LN

Norma Audio sc-2ln

Een flink aantal jaren later weten we dat de vork anders in de digitale steel zit.

  • In het algoritme van de cd (redbook) is achteraf gezien de oorspronkelijke muziekinformatie teveel gecomprimeerd tot 16-bits woordlengte, waardoor een deel van de essentiele muziekinformatie verdwenen is.
  • Last van trillingen en resonanties heeft de cd wel degelijk.
  • De gevoeligheid voor beschadigingen (en bijvoorbeeld vingervet en UV-stralen) is inmiddels spreekwoordelijk.

Om tegemoet te komen aan deze schromelijke onderschatting van het menselijke gehoor verschenen later sacd, dvd-audio en blu-ray ten tonele om minder gecomprimeerde muziekinformatie te bieden (en met meer kanalen).

Het aftasten van een cd werkt niet mechanisch, maar optisch. Er is dus geen cd-slijtage als gevolg van het afspelen. Maar de putjes zijn met 0,83 tot 3,56 micrometer piepklein. Leesfouten als gevolg daarvan worden gelukkig weer opgelost door de foutcorrectie, maar dat kan tot gevolg hebben dat het herstelde signaal afwijkt af van het oorspronkelijke signaal.

Gekopieerde cd's

Een cd bestaat uit een schijfje van transparant polycarbonaat waarop een dunne laag metaal is aangebracht. Dit metalen laagje is van aluminium, zilver of goud. Het is het belangrijkste deel van de cd omdat hierin de gegevens worden opgeslagen. Dit laagje is zeer gevoelig voor beschadigingen en daarom zit er nog weer een beschermlaag van transparant polycarbonaat op.

De cd’s die je in de winkel koopt, zijn geperst. Zelfgebrande cd's zijn van een ander materiaal gemaakt; in feite wordt de muziekinformatie in plastic gebrand in plaats van metaal. Dat heeft consequenties voor de duurzaamheid en de bevattelijkheid voor beschadigingen.

De ene cd-speler is gevoeliger voor krassen dan de andere. Het kan zijn dat je een cd hebt waar krassen op zitten die je in de ene cd-speler wel kan afspelen en in een andere cd-speler niet. Dat heeft te maken met de ingebouwde foutcorrectiefaciliteit. Die foutcorrectie is enerzijds gewenst, anderzijds kan die weer een negatief gevolg hebben voor het klankresultaat.

Analoog als norm

Even in het juiste perspectief: voor u nu denkt dat ik deze pagina gebruik om het medium cd, vergeef me de woordspeling, af te branden: ten genen dele is dat mijn bedoeling. Het feit alleen al dat wij zelf cd-spelers in ons assortiment hebben, en dat zijn zonder uitzondering zeer muzikale exemplaren waarmee het uitstekend muziekgenieten is, bewijst dat wij ook in dit medium geloven.

Sinds de introductie in de tachtiger jaren van de vorige eeuw hebben cd-spelers immers een enorme ontwikkeling doorgemaakt met als doel het analoge geluid zo dicht mogelijk te benaderen. Dat is enkele apparaten, en daarvan hebben wij er een paar in de showroom staan, bijzonder goed gelukt.

Inmiddels lijken het medium cd en de cd-speler behoorlijk uitontwikkeld. Daardoor kunnen we het dossier compact disk nu in een helder perspectief zetten:

  1. of een cd-opname digitaal of analoog gemaakt is, zegt niets over de vraag of er al dan niet voldoende muziekinformatie is vastgelegd om tot een natuurgetrouwe weergave te kunnen komen.
  2. het vermogen van de cd-speler om foutcorrecties uit voeren is van groot belang.
  3. het loopwerk moet uitermate stabiel zijn.
  4. de dac (de rekeneenheid die het traject digitaal naar analoog verzorgt) is voor een groot deel bepalend voor wat er overblijft van het signaal zoals het in de cd is vastgelegd.
  5. muziek op een cd is gecomprimeerd, op een plaat niet; echter, hoe meer muziekinformatie de digitale drager herbergt, hoe beter de geluidsweergave kan worden.
  6. het aftastsysteem van een cd zelf levert geen ruis of andere verstorende geluiden op in het muziekbeeld; dat is het voordeel ten opzichte van een het aflezen van een grammofoonplaat.

Samengevat

Ons devies was vanaf het begin van de cd-speler: de cd-speler moet het analoge muzieksignaal als norm houden. Bij veel cd-spelers uit de huidige generatie is dit goed gelukt. Maar wil je echt genieten van analoog geluid, neem dan ook een analoge bron en dat is de platenspeler.

Helaas merken wij dat er steeds weer iets nieuws moet komen, zoals nu streaming audio, waarbij we steeds weer het gevaar lopen een stap teruggezet te worden: digitale muziek gaat dan ook weer digitaal klinken.

Graaf GM200

pathos endorphin

Documentatie & meer info

home | cookiebeleid & disclaimer | print deze pagina | scroll omhoog