scroll naar boven
X

- Over ons -

Wij zijn importeur van ...

Analogue Audio Products

Audio Analogue  • BCD  • CanEVER Audio • Deskadel  • Diapason  • Duende Criatura  • Essential Audio Tools  • Fletcher Audio  • Graaf  • Hadcock  • Living Voice  • Music Tools  • Norma Audio  • Nottingham Analogue • Opera Loudspeakers  • Pathos Acoustics  • Phantom Cable  • Revita  • Rosso Fiorentino  • Synthesis  • The Cartridge Man  • Trichord Research  • Unison Research

- Luidsprekers -

Luidsprekermerken (A t/m L)

Luidsprekers (intro) TIP
 • Diapason
 —> Uitgelicht: Dynamis
 • Living Voice
 —> Uitgelicht: Vox

Luidsprekermerken (M t/m U)

 • Opera
 • Rosso Fiorentino
 • Unison Research

 
 

GRAAFHet merk Graaf.

GRAAF is eigenlijk G.R.A.A.F. Het is de afkorting van Gruppo Richerche Audio Alta Fedeltà: een groep mensen die zich bezig houdt met onderzoek en ontwikkeling van audio en hi-fidelity (de afkorting hifi staat voor ‘hoge natuurgetrouwheid’).

De man achter GRAAF

Audio Analogue Verdi Cento 100 black

GRAAF GM50B-II buizenversterker

Alle GRAAF buizenversterkers zijn ontworpen door Giovanni Mariani. Zijn voornaamste doel was: live muziek beleving in de huiskamer mogelijk maken. Als basis gebruikte hij zijn enorme kennis van elektronica en zijn grote ervaring met het bouwen van versterkers voor muzikanten. Voor mij is de muziekweergave met Mariani's producten het meest live en met recht natuurgetrouw in al zijn facetten: vooral in klank, ritme en dynamiek.

Voordat Mariani consumentenhifi maakte, hield hij zich vooral bezig met het bouwen en onderhouden van geluidsinstallaties voor popgroepen en jazzmusici.

Dit is in al zijn ontwerpen en producten terug te horen. Mijn ervaring is dat je bij een live popconcert (en zelfs ook bij een live klassiek concert) een soort elektrische energie voelt in je hele lichaam: een soort opgebouwde spanning die zich met de muziek in al je cellen ontlaadt. Bij het op live-niveau afspelen van je favoriete muziek met een door Graaf aangestuurde installatie kan hetzelfde effect optreden.

Stukje historie

Halverwege mijn importeurscarriere kwam er de GM70 buizen phono prepre. Nadat ik hem voor het eerst beluisterd had, vroeg de toenmalige manager van Graaf, Omer Malavasi, mij door de telefoon wat ik er van vond. ‘It’s a Graaf’, was mijn  stellige antwoord. Hij grinnikte begrijpend. Een zelfde ervaring had ik bij het voor het eerst luisteren met de nu vernieuwde Graaf GM50II. Weer dat precieze, volbloed krachtige en zeer ruimtelijk aanwezige live effect. Maar eerst wil ik vertellen over hoe het verder gegaan is met het bedrijf GRAAF.

GRAAF is een legende

Wereldwijd werd de merknaam GRAAF een soort levende legende. Ook in Nederland was dit door mij als importeur goed te merken. Als bezoekers van onze showroom of shows een Graaf versterker zagen staan, kwamen de bewonderende woorden als vanzelf naar boven. Een luisterend oor bevestigde dit direct.

Graaf producten waren nooit goedkoop, maar zeker nooit te duur, want zowel de bouwkwaliteit als de geluidskwaliteit waren onberispelijk. Maar Graaf werkte op het scherpst van de snede. Door de concurrentie moest de prijs scherp zijn. Dit zette een druk op de financiële ruimte van het bedrijf om moeilijker jaren op te kunnen vangen.

Graaf Pre Phono

de spectaculaire GM200

OTL en OCL

Graaf GM200

Graaf GM100

En de mooist klinkende producten van Graaf waren gebouwd volgens het OTL-OCL principe. Het gaat daarbij om buizenversterkers zonder uitgangstrafo’s. OTL betekent Output-Transformer-Less: zonder uitgangstransformator.

Daarnaast waren deze producten ook nog eens OCL: Output-Capacitor-Less. Zonder uitgangscondensatoren. Dit klinkt het beste vanwege de zeer hoge vermogensbandbreedte en de hoge slewrate (stijgsnelheid, of zeg maar: dynamiek, het vermogen om pieken weer te geven). Keerzijde hiervan is, dat als een eindbuis stuk gaat, dit de luidspreker ernstig kan beschadigen. De GM200 en de GM100 waren hiertegen door de ontwerper van Graaf, Giovanni Mariani, slim en afdoende beveiligd.

Maar toch moest de trotse eigenaar van een Graaf GM200 of GM100 sterk in zijn schoenen staan, want als je pech had en er kort achter elkaar verschillende buizen stuk gingen, moest je vaak terug naar de importeur voor een nieuwe buis en bijregelen van de versterker. Vele liefhebbers accepteerden dit, maar er waren ook Graaf eigenaren die dit er niet voor over hadden, ondanks dat ze tegelijk zeiden: “Iets mooiers dan Graaf ken ik niet”.

Welke luidspreker?

Een indrukwekkende eigenschap van de GM200 is dat het bijna niet uitmaakt welke luidsprekers je erbij gebruikt. De GM200 heeft zo’n kracht en autoriteit dat deze versterker de luidspreker dwingt om dat te doen, wat de GM200 wil. De kwaliteit van luidsprekerkabels lijkt minder uit te maken. Net als bij een live concert is je eigen luisterpositie van minder groot belang. Het live stage effect is bij deze versterker en bij de GM100 in iets mindere mate zeer groot. Mijn eigen GM200 zal ik nooit verkopen. In de jaren dat Graaf van de markt verdwenen was, heb ik zelfs een 13.5 voorversterker en een GM20 eindversterker teruggekocht.

Giovanni Mariani

De ontwerper van alle GRAAF versterkers is Giovanni Mariani. Ten tijde van het beëindigen van zijn bedrijf was hij bijna 70 jaar. In de jaren erna is hij op zoek gegaan naar een Italiaanse audiofabriek die de productie van zijn versterkers weer zou kunnen voortzetten. Mede door mijn advies is dit uiteindelijk Audio Analogue geworden. Het meest logische was om eerst het succes van Mariani’s laatste product de GM50, te proberen voort te zetten. Maar in plaats van de toch al zeer goede versterker gewoon weer te gaan maken, heeft Audio Analogue het gewaagd te proberen het product grondig te verbeteren. En daarbij kwamen ze meermalen de vaak onverzettelijke Mariani tegen, die grote weerstand had tegen wijzigingen in zijn ontwerp.

Ondanks zijn hoge leeftijd gaat Giovanni Mariani in een rustig tempo door met het ontwikkelen van nieuwe producten. In eigen beheer heeft hij een 2 x 400 watt eindversterker op de markt gebracht. Voor Audio Analogue zijn er plannen voor de ontwikkeling en productie van opvolgers van de GM13.5B voorversterker, voor de GM100 en misschien zelfs voor de GM20.

graaf-museum-mariani-03_600
 

Persoonlijke museum van Mariani (L) met memorabilia (fotos: www.monoandstereo.com)

Documentatie & meer info

home | cookiebeleid & disclaimer | print deze pagina | scroll omhoog