scroll naar boven
X

- Over ons -

Wij zijn importeur van ...

Analogue Audio Products

Audio Analogue  • BCD  • CanEVER Audio • Deskadel  • Diapason  • Duende Criatura  • Essential Audio Tools  • Fletcher Audio  • Graaf  • Hadcock  • Living Voice  • Music Tools  • Norma Audio  • Nottingham Analogue • Opera Loudspeakers  • Pathos Acoustics  • Phantom Cable  • Revita  • Rosso Fiorentino  • Synthesis  • The Cartridge Man  • Trichord Research  • Unison Research

- Luidsprekers -

Luidsprekermerken (A t/m L)

Luidsprekers (intro) TIP
 • Diapason
 —> Uitgelicht: Dynamis
 • Living Voice
 —> Uitgelicht: Vox

Luidsprekermerken (M t/m U)

 • Opera
 • Rosso Fiorentino
 • Unison Research

 
 
Home | dacs > overzicht

Een introductie.

Het pad dat muziekinformatie aflegt loopt via de adc en de dac: bij opname gaat het signaal van analoog naar digitaal, bij het afspelen gebeurt het omgekeerde.

Analogue Audio Products levert high-end dac's van Audio Analogue, CanEVER Audio, Norma Audio, Pathos en Synthesis.

Rekenkracht

Norma HS-1

AANSLUITINGEN BIJ EEN NORMA HS Da1 dac

In een analoog signaal dat via opnameapparatuur naar opslagapparatuur wordt geleid waarin een adc zit, is zeer veel en zeer complexe muzikale informatie aanwezig.

Bij het omzetten naar een digitaal signaal komt het niet alleen neer op pure rekenkracht, maar ook op keuzes. Om er maar twee te noemen: hoe vaak wordt er een monster (samplingfrequentie) genomen en van hoeveel muziekinformatie (bitdiepte)? Dat ritme wordt gestuurd door een klok in het cd-transport-gedeelte. Hoe minder afwijking (jitter) en daarbij ontstaat, hoe zuiverder het signaal wordt omgezet. Maar het is onvermijdelijk dat er bij het omzetten naar een digitaal signaal muziekinformatie verdwijnt. Voor vinylliefhebbers redenen om niet naar digitaal bewerkt opnamemateriaal te grijpen.

Datzelfde proces vindt omgekeerd in uw cd-speler plaats via de dac. Het digitale signaal moet door deze omzetter weer worden teruggerekend naar een analoog signaal. Precies dezelfde zaken die op de heenweg van belang zijn, spelen bij het terugvormen een rol.

Daarna is het ook van belang wat de kwaliteit is van het analoge gedeelte waar het signaal na omzetting doorheen gaat.

Solist

In feite kunnen we een parallel trekken tussen wat een solist tijdens een concert doet, en een dac: hoe beter de solist is in zaken als timing, ritmische integriteit, tonale juistheid, dynamiek en interpretatie, hoe meer we onder de indruk raken van de de uitvoering. Dat geldt ook voor een dac. Hoe slordiger hij is en hij minder nuance hij aanbrengt, des te oninteressanter en vermoeiender deze gaat klinken.

Streaming

Met de opkomst van streaming en breedbandinternet gloorden er bij het transporteren van muzieksignaal opeens nieuwe mogelijkheden aan de horizon: vastleggen op cd, met alle beperkingen van dien, was onnodig als het signaal via internet rechtstreeks op een harde schijf gezet kon worden in een veel hogere resolutie dan die mogelijk was bij cd.

Vooropgesteld dat het aangeboden signaal in hi-res-formaat ook daadwerkelijk hi-res is (er circuleert nogal wat materiaal dat van origine van 'gewone' cd-kwaliteit is maar in geüpsamplede vorm wordt aangeboden), en dat de verwerking in de huiskamerinstallatie met hoogwaardige apparatuur gebeurt, dan komt het signaal toch wel heel aardig in de buurt van een goede analoge vinylopname.

Kortom, een dac die zijn mannetje staat speelt een essentiële rol in het zo origineel mogelijk houden van het muzieksignaal.

Hi-res audio

High-res audio is audio zonder of met minimale compressie en kan daardoor in betere kwaliteit weergegeven worden dan bijvoorbeeld een mp3-bestand of zelfs muziek vanaf een 'gewone' cd.

Analoge en cd-weergave

Sinds hogeresolutieopnamen verkijgbaar zijn, en dan doelen we op WAV, FLAC, ALAC, dat wil zeggen uncompressed - ongecomprimeerd - or lossless-compressed - zonder verlies gecomprimeerd -, cd-kwaliteit or beter-dan-cd-kwaliteit (44.1kHz/16-bit tot formats zoals 192kHz/24-bit voor PCM, en natuurlijk DSD, is de interesse toegenomen in separate high-end dac's die recht doen aan deze complexe audiobestanden. Deze dac's worden dan gekoppeld tussen het opslagmedium en de versterker.

Digitale bestandsformaten

Voor het beluisteren van high-res audio zijn er diverse digitale bestandsformaten beschikbaar. Los van het feit dat niet alles goud is wat er blinkt (ik doel hier op kunstmatig opgekrikte bitrates) hieronder een overzicht van bestandsformaten en de voors en tegens:  

  • DSD – bestanden die je vindt op sa-cd’s (super audio-cd's) maar nog niet vaak als 'los' (=downloadbaar) digitaal bestand. Ook ontbreekt het nog aan ondersteuning door veel spelers, receivers en versterkers.
  • WAV – audiobestand voor Windows; kan door de meeste apparatuur afgespeeld worden. WAV-bestanden zijn groot omdat er geen gebruik gemaakt wordt door compressie. WAV ondersteunt in tegenstelling tot FLAC en ALAC geen meta-data, waardoor je er geen extra informatie aan kunt hangen ten behoeve van sortering en rubricering.
  • AIFF – audioformaat voor Mac-computers; kan door veel audio-apparatuur ook afgespeeld worden. AIFF ondersteunt meta-data maar de bestanden zijn net als bij WAV nogal groot.
  • FLAC – momenteel het meest gebruikte audioformaat voor hogeresolutieaudio door brede ondersteuning (behalve door iTunes) van apparatuur, ‘open source’ gebruik en ‘lossless compressie’ - compressie zonder dat er sprake is van verlies.
  • ALAC – audioformaat ontwikkeld voor Apple en ook bekend als ‘Apple Lossless’. Ook dit formaat maakt gebruik van ‘lossless compressie’.

Een bestand in DSD-, WAV- of AIFF-formaat in de hoogst mogelijke kwaliteit (24-bits bij 192kHz) loopt al snel in de honderden mb’s per nummer. Een FLAC- of ALAC-bestand dat gebruik maakt van ‘lossless compressie’ komt gemiddeld uit op 50 mb tot 100 mb per nummer. 

Bronnen

Enkele voorbeelden van websites waar u hd-tracks en hi-res-bestanden vandaan kunt halen:

Mail ons uw favoriete bronnen!

Dino MarkII van Trichord

Audio Analogue Vivace Black

Documentatie & meer info

home | cookiebeleid & disclaimer | print deze pagina | scroll omhoog