scroll naar boven
X

- Over ons -

Wij zijn importeur van ...

Analogue Audio Products

Audio Analogue  • BCD  • CanEVER Audio • Deskadel  • Diapason  • Duende Criatura  • Essential Audio Tools  • Fletcher Audio  • Graaf  • Hadcock  • Living Voice  • Music Tools  • Norma Audio  • Nottingham Analogue • Opera Loudspeakers  • Pathos Acoustics  • Phantom Cable  • Revita  • Rosso Fiorentino  • Synthesis  • The Cartridge Man  • Trichord Research  • Unison Research

- Luidsprekers -

Luidsprekermerken (A t/m L)

Luidsprekers (intro) TIP
 • Diapason
 —> Uitgelicht: Dynamis
 • Living Voice
 —> Uitgelicht: Vox

Luidsprekermerken (M t/m U)

 • Opera
 • Rosso Fiorentino
 • Unison Research

 
 

Maestro Anniversary van Audio Analogue.

De Maestro Anniversary is momenteel het topmodel van Audio Analogue. Het is een 2 x 150 W transistorversterker, ontwikkeld in de stijl en kwaliteitsklasse van de Anniversary Line.

Analogue Audio Products levert high-end transistorversterkers van Audio Analogue, Norma Audio, Pathos (Klasse D) en Synthesis.

Audio Analogue Maestro

Audio Analogue Maestro versterker silver

Audio Analogue Maestro anniversary

Klik voor grotere foto's

Een stukje historie

Het is inmiddels meer dan 20 jaar geleden dat Giuseppe Blanda van Audio Analogue naam maakte met een geïntegreerde versterker; de Puccini. Met 2x50 Watt niet bijzonder krachtig, hoewel voor die tijd toch bovenmodaal, maar wel met een fraai muziekbeeld.

Dat bereikte Audio Analogue door de versterker te voorzien van mooie componenten in een slimme configuratie en heel veel tijd in finetuning te stoppen. Als nieuw merk kreeg het direct veel aandacht in de vakbladen en de Puccini sloeg dankzij die publiciteit direct aan bij een kleine schare liefhebbers die op zoek was naar een ‘muzikale’ versterker. Bonus was dat Audio Analogue ook gevoel had voor de vormgeving: sober, stijlvol, ingehouden en behoorlijk tijdloos, maar wel klasse uitstralend; dat waren de kwalificaties die de pers gaf aan de behuizing.

Rustend op deze pijlers heeft Audio Analogue door de jaren heen een merktrouw koperspubliek opgebouwd. Ikzelf was direct onder de indruk van de klank en vooral ook de filosofie van het merk. Visie telt voor mij. Ik besloot na een gesprek met Giuseppe het merk te gaan voeren in de Benelux.

Puccini krijgt grote broer

Ruim 20 jaar geleden startte Audio Analogue met de snel succesvolle Puccini versterker. Na een aantal jaren werd deze versterker opgevolgd door de Puccini Remote, jawel, met een heuse afstandsbediening, en weer een aantal jaren later door de stijlvolle Puccini Settanta, met inmiddels 2x70 Watt aan uitgangsvermogen. Naast de Puccini kwamen er een Donizetti eindversterker en Donizetti monoblokken. Ze noemden het geheel de Composers Line.

Vervolgens bracht de firma de Maestro Integrated uit, in feite een supergrote Puccini, ook fysiek fors overigens, en met 2 x 150 watt uitgangsvermogen. De enorme volumeknop in het midden vormde zijn signatuur.

Die versterker sloeg in als een bom en net als de Puccini is dit een erg succesvolle versterker geweest, waarvan er veel zijn verkocht. Engelstalige reviews van de oer-Maestro staan nog steeds op internet en die roemen het typische Audio Analogue geluid, dat in feite tot op de dag van vandaag omschreven kan worden als muzikaal, dynamisch maar ook subtiel, én in staat om op (zeer) lage geluidsniveaus reeds een mooi beeld neer te zetten. Dit is een enorme pre, want heel veel krachtige transistorversterkers komen pas los als je ze luid laat spelen.

De Maestro Integrated is later nog vervangen door een Maestro Duecento met 2x 200 Watt en een Maestro Class A. Dit waren zeer goede en degelijke versterkers; als u die tweedehands kunt vinden zijn dat zeker aanraders. Toen ontstonden plannen voor een nieuwe lijn topmodellen, en daarom moest er ruimte gemaakt worden in de productielijn; de productie van de Maestro lijn en de Composers Line werd stopgezet. De Puccini Settanta werd opgevolgd door een zeer complete Fortissimo versterker.

Daarover en over de Crescendo-lijn leest u elders meer.

Audio Analogue Maestro Duecento versterker black

vOORGANGER VAN DE MAESTRO, DE MAESTRO DUECENTO

Anniversary Line

Puccini Anniversary

Audio Analogue PUCCINI ANNIVERSARY

Klik voor grotere foto's

Enkele jaren geleden vroeg Stefano Blanda (de zoon van Giuseppe) per e-mail aan mij: “Wim, wat voor nieuw product moeten we volgens jou gaan maken?” Zonder na te denken antwoordde ik: “Maak weer een Puccini versterker, maar dan een special edition waarin je alle nieuwe kennis verwerkt”.

Puccini Anniversary

Het is alweer een jaar geleden dat Audio Analogue vanwege het 20-jarig jubileum de Puccini Anniversary heeft uitgebracht. Of dit is gekomen door mijn advies weet ik niet en het maakt me ook niet uit. Ik weet nog goed dat Giuseppe helemaal uit Italië naar Nederland was gekomen om het preproductiemodel aan mij te laten zien en horen. Hij wilde hem direct op spanning hebben en na een half uurtje praten zijn we gaan luisteren. Meestal heb ik het door mijn ervaring al snel gehoord en zo ging het ook deze keer. Maar er gebeurde iets dat ik niet vaak heb als iemand met een nieuw product hier komt. Ik bleef maar luisteren. De Puccini Anniversary bleek een transistorversterker te zijn met een bepaald gemak dat ik vooral ken van mooie buizenversterkers. En dat is een enorm compliment. Ook het ‘laag’ was bijzonder: mooie ritmiek en een heerlijk gangetje erin.

Dit vertelde ik letterlijk aan Giuseppe. Ik zag direct zijn ogen twinkelen en hij vertelde dat een van de bijzondere eigenschappen van de Puccini Anniversary het ontbreken van “overall feedback” was. Ik weet dat zoiets alleen mogelijk is als de versterker onvoorwaardelijk stabiel geconfigureerd is. Bij transistorversterkers kom je 0 dB totale tegenkoppeling nauwelijks tegen. Een enkele buizenversterker heeft het ook en dan krijg je een geluid dat “gewoon klopt”. Nieuwsgierig geworden vroeg ik of de kap er even af mocht. Natuurlijk mocht dat en ik was onder de indruk van de keurige opzet en vooral ook van de extra hoge componentkwaliteit. Heel veel van het zojuist gehoorde was direct verklaard.

Maar dit was nog niet alles. In de naam van Claudio Bertini heeft Audio Analogue ook nog een soort Ken Ishiwata Due in huis. Je hebt van die schaarse mensen die geblinddoekt precies kunnen zeggen welk merk en type chocola ze hebben geproefd. Claudio Bertini kan dit met bekabeling, condensatoren en weerstanden. Claudio Bertini is al zeker 15 jaar lang de man die voor Audio Analogue alle nieuwe apparatuur op klank brengt.

Trouw aan filosofie

De Puccini Anniversary, nu met 2x80 Watt, was het eerste product waarmee Audio Analogue een nieuwe statement wilde maken. De filosofie was hetzelfde: optimale onderdelen, een slim circuit, gehoormatig finetunen, behuizing in lijn met de traditie van Audio Analogue, trouw aan de principes. Opnieuw heeft hij dezelfde sobere ‘less is more’ uitstraling en een grote volumeknop precies in het midden; Audio Analogue heeft steeds vast gehouden aan die vormgeving. Niet toevallig zijn dat overigens ook de kwalificaties voor hoe een Audio Analogue klinkt. Het merk ‘klopt’ dus. Bekijk de fabrieksfoto’s: in elk interieur zal een Audio Analogue een toegevoegde waarde zijn, zeker niet opvallend, wel fraai en stijlvol.

Na een aarzelende start ging de verkoop lopen, mede door alweer zeer lovende reviews in de vakbladen. Die waren heel duidelijk: dit is geen oude wijn in nieuwe zakken, dit is een zeer modern ontwerp dat klankmatig trouw is aan filosofie van Audio Analogue en een goede keus is als je muzikaliteit voorop zet. Het succes vormde een bevestiging voor Giuseppe en Stefano om ook de naam Maestro weer van stal te halen en deze met dezelfde makeover als de Puccini met de niet verrassende naam Maestro Anniversary te introduceren.

Maestro Anniversary

Het vermogen van dit topmodel is weer 150 Watt. Technisch is de versterker anders opgebouwd dan zijn voorvader Maestro Integrated: zowel voeding als voorversterker als eindversterker zijn links/rechts geheel gescheiden opgebouwd. Om de kosten laag te houden heeft Audio Analogue voor één behuizing gekozen, maar in feite koop je dus drie apparaten in één. De enorme volumeknop is gebleven, maar daarachter zit niet meer de klassieke potmeter die na vele jaren wel eens ging kraken. Zo’n moderne volumeregeling is eigenlijk een chip met daarin vele precisieweerstanden gebouwd.

Uitstekende transistorbezetting

Per kanaal zijn er maar liefst 4 paar transistors toegepast. Die hoeven zich dus niet snel bijzonder in te spannen. Omdat de transistors in hun ideale gebied kunnen blijven werken worden ze nooit ‘schril’: dat is de Achilleshiel van menig transistorversterker. Voor een groot deel is die architectuur verantwoordelijk voor een zuiver en vloeiend klankkarakter dat tevens in staat is razendsnel pieken te verwerken. Milspec weerstanden en polypropylene condensatoren zoals ook in de Puccini Anniversary dragen daar voor een niet gering deel aan bij.

Inspelen

Je moet hem wel een behoorlijk lange tijd inspelen, dat is wellicht een nadeel, maar gewend aan het geluid van de oer-Maestro vind ik deze versterker gedetailleerder en geprononceerder. Subtiel als het zachtjes moet, indrukwekkend ook op hogere geluidsniveaus. Als je bas wilt kun je dat krijgen; die staat als een huis. De versterker heeft echter zoveel reserve dat hij de controle nooit verliest. Ik heb hem in onze luisterruimte gekoppeld gehad aan de Diapason Dynamis, en die stuurde hij met gemak en autoriteit aan. Dat bewijst dat hij ‘lastige’ ruimtes en ‘moeilijke’ luidsprekers aankan, iets waarin de meeste buizenversterkers nu eenmaal niet excelleren. De nieuwe Maestro heeft het vermogen om rock, pop, symfonie, big band transparant tot leven te brengen, terwijl hij tegelijkertijd in staat is ook bij zeer lage ‘de-kinderen-liggen-al-op-bed’-geluidsniveaus een gedetailleerd en mooi geplaatst klankbeeld te produceren van singer-songwriter-muziek of een sfeervol jazz-combo.

Allround

Net als zijn oervader is de Maestro Anniversary trouw aan de filosofie van het merk. Dat tekent de sterkte van het merk, en maakt hem tot een fraaie allrounder. Al met al was dat voor mij reden dat ik deze versterker na uitvoerige beluistering met heel veel vertrouwen heb toegevoegd aan ons gamma. Bouwkwaliteit en uiterlijk zijn weer om door een ringetje te halen. Giuseppe en Stefano: goed gedaan!

Audio Analogue Maestro versterker black

Audio Analogue maestro anniversary

Maar jullie zijn toch van de buisjes?

Audio Analogue Maestro versterker black

Audio Analogue maestro anniversary

Inderdaad, wij zijn van de buisjes en de analoge weergave. En dat geldt gelukkig voor steeds meer muziekliefhebbers. De Maestro heeft geen buisjes, klopt, en toch zet ik hier mijn handtekening onder. Dat doe ik omdat de Maestro het muzikale doel op een ander manier bereikt dan een buizenversterker: hij heeft zoveel power en zoveel reserve en is met zoveel gevoel getuned op muzikaliteit, dat hij daardoor analoog klinkt. En dat durf ik niet van veel transistorversterkers te zeggen: een knappe prestatie dus. De combinatie van power, subtiliteit en filosofie is de hoofdreden dat wij als analoge muziekliefhebber deze Maestro volmondig en vol overtuiging kunnen aanbevelen.

De Maestro is back. Geïnspireerd geraakt en nieuwsgierig geworden? Thans te horen in onze luisterruimte; u bent van harte welkom voor een luistersessie.

  • Uitgangsvermogen:
    • 150 W @ 8 Ohm / 1% THD + N
    • 300 W @ 4 Ohm / 1% THD + N
    • 500 W @ 2 Ohm / 1% THD + N
  • Opgenomen vermogen in standby: 0,7 W
  • Afmetingen: 168 x 450 x 550 mm
  • Gewicht: 31 kg

Audio Analogue Maestro versterker black

Beeldimpressie Audio Analogue

Assortiment Audio Analogue

Documentatie & meer info

home | cookiebeleid & disclaimer | print deze pagina | scroll omhoog